ARKIV

18. jan. 2012

Mød nogle gode venner

Tja, hvis jeg nu skal have ret i min påstand om, at jeg ELSKER bøger, så må jeg hellere skrive lidt om nogle af de seneste bøger, som jeg har læst. Faktisk har jeg læst en femikrimi for meget kort tid siden. Søndag morgen da jeg vågnede gik jeg nemlig i gang med Sara Blædels nye bog "De glemte piger", og jeg fik faktisk ikke rigtig gang i dagens gøremål, før jeg havde læst bogen færdig. Det er vist den bedste anmeldelse at sige, at jeg praktisk talt ikke slap bogen fra jeg havde læst side 1 til jeg havde læst den allersidste side.
Bogen er en del af serien om politikvinden Louise Rick, som lige er blevet leder af en særlig efterforskningsgruppe. Louise Rick lever et rodet kærlighedsliv, og hun er heller ikke altid den perfekte mor for sin plejesøn, men hun er helt nede på jorden og et HELT ALMINDELIGT menneske på godt og ondt. Vi møder også, ligesom tidligere, Louise journalistveninde Camilla, som nu skal giftes med manden i sit liv Frederik. Midt i denne skildring af venindeforhold, familieliv og kærlighed foregår en førsteklasses krimi, hvor en kvinde findes død i en skov. Inden Louise får set sig om er endnu en kvinde død, en kvinde mangler, og det hele foregår på Louises hjemegn, så hun tvinges også en tur tilbage i tiden. Bogen er medrivende, uhyggelig og letlæselig. Jeg elsker Blædels bøger, fordi de er så lige til, de er ikke for uhyggelige, men tilpas spændende til at man ikke lægger dem væk, før man er færdig.


Jeg er også for nyligt blevet færdig med en ungdomstriologi. Jeg blev på arbejde anbefalet at læse BOGEN. Bogen tænkte jeg, man kan da ikke bare kalde den for BOGEN! Hmmmm, min nysgerrighed var vakt. Bogen hedder DØDSSPILLET af Suzanna Collins, og den er bare første del af 3 spændende, skræmmende og medrivende bøger. 
Dødsspillet foregår i landet Panem, som består af 12 distrikter, og landet ledes af nogle magthavere i det som kaldes Capitol. Hvert år tvinges hvert distrikt til at vælge en pige og en dreng, som skal deltage i det årlige dødsspil. Kun én ud af de 24 deltagere vil overleve det store dødsspil. Bogens hovedperson er en ung pige fra distrikt 12, Kattua, og hun ender med at blive årets udvalgte pige fra distrikt 12. Vi følger så hendes og de andre deltageres kamp for at blive vinderen af dødsspillet, og bogen tager bestemt en drejning, som man ikke lige have forudset. Hver gang man tror, at man har gættet bogens handling (og det sker en del gange undervejs) formår forfatteren at lave et tvist, så man igen bliver nysgerrig og MÅ læse videre. Dødsspillet fortsætte i anden del LØBEILD og tredje del OPRØR  

Egentlig hører bøgerne til under genren ungdomsromaner, men de er bestemt værd at læse, selvom man er voksen. Jeg er meget fascineret af forfatterens evne til at beskrive en verden, som på engang er meget moderne og højteknologisk og samtidig så primitiv - og at hun gang på gang formår at tviste sin handling, så den igen bevæger sig i en retning, som man som læser ikke lige havde set komme. 


Når jeg læser sådan en serie, så sidder jeg altid tilbage med en tom følelse, når jeg vender den sidste side. Jeg føler næsten, at jeg tager afsked med gode venner, når jeg ikke længere skal være i selskab med bogens personer. Sådan havde jeg det, da jeg vendte sidste side i Oprør - og selvom den endte godt, ikke som jeg troede, men tro mod historien, så var det rigtig svært at slippe Kattua og alle de andre, som man føler, at man har lært at kende. Så jeg håber, at jeg får nogle af jer andre til at åbne op for Kattuas verden, for hun er bestemt en god ven af mig - og gode venner kan man ikke få for mange af. 
GOD LÆSELYST

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Smid endelig en kommentar